۱۳۸۷ فروردین ۱۷, شنبه

Shoot 'Em Up بهشون شليك كن


نويسنده و کارگردان: مايکل ديويس. موسيقي: پل هسلينگر. مدير فيلمبرداري: پيتر پائو. تدوين: پيتر آموندسون. طراح صحنه: گري فروتکاف. بازيگران: کلايو اوئن[اسميت]، پل جياماتي[هرتز]، مونيکا بللوچي[دونا کوينتانو]، استيون مک هتي[همرسون]، دانيل پيلون[سناتور راتلج]، سيدني منده گيبسون[بابي اليور]، جولين ريچينگز[مادر بچه].
٨٦ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
مردي به نام اسميت هنگام انتظار در ايستگاه اتوبوس و خوردن هويج! شاهد تعقيب زني آبستن توسط مردي خشن مي شود. مرد قصد دارد او را به قتل برساند، و بر زبان آوردن دشنامي به اسميت سبب دخالت او مي شود. اسميت مانع از کشته شدن زن مي شود، اما دوستان مرد از راه رسيده و تيراندازي به قصد کشتن زن و اسميت آغاز مي شود. همزمان زن کودک را به دنيا مي آورد، ولي با وجود مهارت اسميت هنگام فرار کشته مي شود. اسميت ناچار کودک را با خود مي برد و زماني که مي فهمد آدم کشي به نام هرتز و گروهش در صدد از ميان بردن کودک نيز هستند، ناچار به حفظ او مي شود. اسميت براي يافتن سر پناه و شخصي که در اين کار به وي کمک کند به سراغ روسپي زيبايي به نام کوينتانو مي رود. هرتز نيز که در کار خود پر تجربه است، به سراغ کوينتانو مي رود. حاصل کار کشته شدن افراد هرتز در روسپي خانه است. بعد از اين واقعه اسميت و کوينتانو با يکديگر همراه مي شوند، اما هرتز نيز که از شليک اسميت جان سالم به در برده با اجير کردن افرادي بيشتر سر به دنبال آن دو مي گذارد. اسميت به زودي کشف مي کند که هرتز جزئي از ماشين آدمکشي صاحب يک شرکت اسلحه سازي و سناتوري فاسد به نام راتلج است و توطئه اي بسيار بزرگ براي کشتن کودک تازه به دنيا آمده و خود او طراحي شده است...
چرا بايد ديد؟
اگر به دنبال يک اکشن کاملاً فانتزي و سرشار از انرزي هستيد، مايکل ديويس با بهشون شليک کن فرصتي ناب و دست اول در اختيارتان مي گذارد. دنبال منطق نگرديد، همين طور آقاي براون که بعد از معرفي اسميت همه انتظار ورودش را مي کشند. بهشون شليک کن سرشار از ديالوگ هاي بامزه، هنرپيشه هاي دوست داشتني، تير و ترقه در کردن هاي ديدني و همه آن چيزهايي است که از يک فيلم اکشن امروزي انتظار مي رود. فيلمي که خشونت آن چيزي در حد کارتون هاي باگزباني است، و قهرمانش نيز به جا و بي جا هويجي گاز مي زند.[ما که نفهميديم اين همه هويج را وسط اين همه تير و ترقه از کجاپيدا مي کند] و گاه از آن به عنوان اسلحه اي کشنده استفاده مي کند و در پايان فيلم هم زماني که انگشتان خرد شده، جاي انگشتاني را که بايد ماشه هفت تير را بکشد، مي گيرد. شايد باور کردنش سخت باشد ولي قهرمان بريتانيايي فيلم در طول ٨٠ دقيق نزديک به ١٠٠ را قلع و قمع مي کند، آن هم به بديع ترين اشکال ممکن تا جايي که تحسين رقيبي چون هرتز را هم برمي انگيزد.
مايکل ديويس متولد ١٩٦١ است و تا امروز ٦ فيلم بلند ساخته که هر کدام به گونه اي در گونه کمدي جاي مي گيرند. برجسته ترين نقطه کارامه ديويس دومين فيلم او به نام هشت روز هفته است کخ در ١٩٩٧ جوايزي از جشنواره اسلم دنس، ويليامزبرگ بروکلين و هرموسا به دست آورده است. بهشون شليک کن آخرين فيلم او و تا اين لحظه پر سر و صداترين آنهاست که به نوعي اظهار ارادتي کميک به فيلم پوست کلفت جان وو و صحنه نجات بچه توسط چاو يون فت محسوب مي شود. کلايو اوئن از بازيگران خوش آتيه روزگار ماست که بعد از فيلم فرزندان انسان بار ديگر در قالب آدم کش خونسرد بريتانيايي فرو رفته و بر خلاف بسياري از همتايانش زباني گزنده نيز دارد. به عنوان مثال: کوينتانو: تو کي هستي؟ اسميت: من يک انگليسي ام و خطرناک هم هستم. البته هرتز و بقيه شخصيت ها هم سهم خود را اين طنز گرفته اند. همسر هرتز وقت و بي وقت به واسطه موبايل با او در تماس است تا جايي که هرتز به يکي از افرادش مي گويد: مي دوني چرا اسلحه از همسر بهتر است؟ چون مي توني روي اسلحه صدا خفه کن نصب کني!
توصيه مي کنم براي يک ساعت و نيم تفريح و خنده ناب به تماشاي بهشون شليک کن برويد و از بازي بانو بلوچي و اوئن هم لذت ببريد. به حرف منتقدان سخت گيري که مخالف تفريحات سالم هم هستند، گوش ندهيد!
ژانر: اکشن، ماجرا، کمدي، جنايي، مهيج.

هیچ نظری موجود نیست: