۱۳۸۷ فروردین ۱۸, یکشنبه

فدریکو فلینی



فدریکو فلینی (به ایتالیایی: Federico Fellini) (۱۹۲۰-۱۹۹۳) فیلمنامه نویس و کارگردان ایتالیایی است. وی از جمله بزرگ‌ترین سینماگران ایتالیا است. مشهورترین فیلم او، ½۸هشت و نیم با بازی مارچلو ماستریانی است. «هشت و نیم» برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین بازیگردانی در سال ۱۹۶۳ شد.
فهرست مندرجات
· ۱ زندگی
· ۲ دیدگاه
· ۳ آثار
· ۴ پیوند به بیرون

زندگی
او در ریمینی (Rimini) متولد شد. در سال۱۹۳۸ زادگاهش را به قصد فلورانس و رم ترک می‌کند، جایی که به عنوان نویسنده و کاریکاتوریست مشغول کار می‌شود و با یک گروه تئاتر سیار مسافرت می‌کند.
یکی از اولین پله‌های ترقی او در زمینه سینما، همکاری با روبرتو روسیلینی در نوشتن فیلمنامه رم شهر بی دفاع (Open City) در سال ۱۹۴۵ بود. فلینی قبل از همکاری در کارگردانی فیلم روشنایهای واریته (Variety Lights) با آلبرتو لاچودا (Alberto Lattuada) در سال ۱۹۵۱ در چندین فیلم به عنوان دستیار کارگردان و فیلمنامه نویس شرکت داشت. در سال ۱۹۵۲ شیخ سفید (White Sheik) اولین فیلمش را کارگردانی می‌کند. گرچه این دو فیلم اولیه موفقیت چندانی کسب نمی‌کنند، اما ولگردها (I Vitelloni) فیلم بعدیش تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد.

جاده (La Strada) و شبهای کابیریا (Nights of Cabiria) که همسرش جولیتا ماسینا (Giulietta Masina) در آنها بازی می‌کرد، برایش اسکارهای بهترین فیلم خارجی زبان را به ارمغان آوردند.
فیلمهای بعدی فلینی به مرور به سمت درونگرایی می‌روند، او با درهم شکستن مرزهای پیشین و رها کردن روایت خطی یک داستان، به شرح حال درونی شخصیتها و نمایش افکار و تجربیات ذهنی آنها میپردازد. با فیلمهای ½۸ و آمارکود (Amarcord) دو اسکار دیگر به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان کسب می‌کند. اولی نمایش تلاش یک فیلمساز برای شناخت خویشتن و دیگری بازتاب خاطرات کودکی فلینی بود.
دیدگاه
فدریکو فلینی با نوشتن فیلمنامه‌های مختلفی همچون «رم شهر بی دفاع»، «پاییزا»، «به نام قانون» و... در زمینه نئورئالیسم کار را آغاز کرد اما فیلمهای کارگردانی شده توسط خودش مخصوصا بعد از سال ۱۹۵۰ به مرور سمت کمدی و ابعاد معنوی و درونی انسان‌ها کشیده شد.
او نگرش خاص خودش را از نئورئالیسم عرضه کرد. به نظر او نئورئالیسم علاوه بر نگاه به واقعیتهای اجتماعی می‌تواند نگاه به واقعیت درونی انسان‌ها باشد. واقعیتهای روحانی، متافیزیک و هر آنچه در درون انسان وجود دارد.
آثار
· شیخ سفید (White Sheik)
· ولگردها (I Vitelloni)
· جاده (La Strada)
· شبهای کابیریا (Nights of Cabiria)
· آمارکود (Amarcord)
· زندگی شیرین (La Dolce Vita)
· جولیتای ارواح (Juliet of the Spirits)
· ساتریکورن فلینی (Fellini Satyricon)
· دلقکها (The Clowns)
· شهر زنان (City of Women)
· و کشتی به راهش ادامه می‌دهد (And the Ship Sails On)
· جینجر و فرد(Ginger and Fred

هیچ نظری موجود نیست: