۱۳۸۷ فروردین ۱۸, یکشنبه

سرجیو لئونه


سرجیو لئونه (به ایتالیایی:Sergio Leone) (۳ ژانویه ۱۹۲۹ - ۳۰ آوریل ۱۹۸۹) کارگردان ایتالیایی، در رم به دنیا آمد. او فرزند کارگردان ایتالیایی وینچنزو لئونه (بیشتر با نام روبرتو روبرتی مشهور است) و بازیگر سینما ادویچ والکرنگی (بیس والرین) است .
زندگی‌نامه
کودکی و نوجوانی لئونه هم‌زمان با ظهور فاشیسم و جنگ جهانی دوم بود که البته برای خانوادهٔ او که اهل هنر و سینما بودند روزگار سختی بوده است. در دههٔ پنجاه میلادی او کار خود در سینما را با دستیار کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی شروع کرد و بعد از یک دهه در سال ۱۹۶۱ میلادی پس از ساخت دو فیلم ناتمام توانست اولین فیلم خود (کلاسیوس از ژود) را بسازد. سه سال پس از ساخت این فیلم لئونه شروع به ساخت سه‌گانه معروف خود در گونهٔ وسترن با هنرنمایی کلینت ایستوود کرد که هر سه فیلم در زمان اکران خود پرفروش‌ترین فیلم شدند. با ساخت سه‌گانه لئونه روح تازه‌ای به گونهٔ وسترن دمیده شد و زیرگونهٔ تازه‌ای تحت عنوان وسترن اسپاگتی به وجود آمد. او از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۱ سه فیلم وسترن دیگر ساخت و بعد از آن تا سال ۱۹۸۴ که آخرین فیلم خود روزی روزگاری در امریکا را کارگردانی کرد فیلم دیگری نساخت .
لئونه بعد از ساخت فیلم روزی روزگاری در آمریکا مشغول تحقیق و پیش تولید فیلمی دربارهٔ نبرد لنینگراد در جنگ جهانی دوم بود که با مرگ او بر اثر سکتهٔ قلبی در سال ۱۹۸۹ در رم این پروژه به انجام نرسید.
فیلم‌شناسی
· ۱۹۸۴ - روزی روزگاری در آمریکا
· ۱۹۷۱ - یک مشت دینامیت
· ۱۹۶۸ - روزی روزگاری در غرب
· ۱۹۶۷ - غریبه باشکوه
· ۱۹۶۶ - خوب، بد، زشت
· ۱۹۶۵ - به خاطر چند دلار بیشتر
· ۱۹۶۵ - یک مشت دلار
· ۱۹۶۱ - کلاسیوس از ژودی

هیچ نظری موجود نیست: